sobota, 21 czerwca 2014

Ocena #005

Oceniająca: Tori Bashfull
Autor: Claudia Drake


PIERWSZE WRAŻENIE (11/24)
Pierwsze, co widziałam patrząc na bloga to brak profesjonalnego szablonu. Jest to duży minus, bo ani nazwa, ani adres opowiadania nie podpowiedziały mi, kto jest bohaterem, a właśnie w nagłówku zwykle umieszcza się zdjęcia postaci. Pomimo tego braku z chęcią zaglądnęłam do archiwum bloga i przeczytałam prolog. Może to dlatego, że bardzo spodobała mi się kolorystyka, jak też i czcionka, którą napisany jest tytuł. Co do tytułu, to czytając go przed obejrzeniem trailera, pomyślałam o przyjaciołach na jakiejś tropikalnej wyspie, wszystko świetnie, cud, miód i malina. Zwiastun mnie zaskoczył. Bezludna wyspa to ciekawy pomysł i jak dla mnie bardzo oryginalny, bo nie czytałam jeszcze opowiadania o takiej tematyce. 

GRAFIKA (10/23) 
Jak wspominałam brak nagłówka to naprawdę duża wada wyglądu, ale jeżeli ktoś opuścił tego bloga właśnie ze względu na to, to popełnił błąd, bo historia naprawdę mi się spodobała. Nie wiem czy do grafiki bloga mogę zaliczyć tytułowy napis, bo jedynie on wskazuje w jakimś stopniu na tematykę opowiadania. Dodatki – kursor i zdjęcia lub gify wstawiane w tekst.  Kursor niestety strasznie mnie denerwuje, ale obrazki są w porządku. Do czcionki nie mam zarzutów. Ogólnie kolorystyka przypadła mi do gustu, ale brak nagłówka jest minusem, co już kilka razy nadmieniłam. Całość jest bardzo estetyczna, miła dla oka. Czyta się przyjemnie, wszystko jest przejrzyste.

TREŚĆ 67/92
*Fabuła/Akcja 20/28
Nie znalazłam niezgodności w utworze. Akcja dopiero się rozwija, ale jak do tej pory przebiega ciekawie, lecz jej jedynym zwrotem jest wypadnięcie bohaterów przez burtę, a tego i tak można było się dowiedzieć ze zwiastuna. Wątków również jest mało, bo choć niby jest to sześć niedługich rozdziałów można było coś jeszcze wpleść w fabułę. Całość trzyma się tematyki bloga i jest spójna.
*Świat przedstawiony 18/20
Bohaterowie są normalni, nie jakby spadli z kosmosu. To świetnie, że w opowiadaniu są zwykłymi osobami. W końcu jakie gwiazdy popłynęły by na rejs zwykłym statkiem z innymi ludźmi?  
Przecież nie mieliby chwili spokoju. Chociaż nie przepadam za chłopakami z 1D, to postacie przypadli mi do gustu. Polubiłam ich płynąc z historią. Między dialogi wplecionych jest niewiele opisów, ale jeżeli już są, to są w porządku, bo nie są ani za długie, ani zbyt wyczerpujące. Potrafię na ich podstawie wyobrazić sobie daną sytuację, osobę czy krajobraz. 
*Styl/ Dialogi 22/37
Napisanie tego opowiadania było niezłym pomysłem, bo pomijając brak wielowątkowości utwór jest interesujący. Słownictwo jest przeciętne, zdarza się parę: super czy fajnie, ale nie jest to rażące, nie występuje co dwa słowa. Narracja cały czas jest prowadzona w czasie przeszłym z perspektywy Abi, co pozwala nam się z nią lepiej utożsamić. Zdecydowanie da się zrozumieć tekst i nie trzeba pomagać sobie słownikiem. Dialogi są ciekawe, poniekąd pozwalają nam lepiej poznać bohaterów, jednakże czasami są źle zapisane, przykładowo:
-Ej - zwróciła naszą uwagę obca dziewczyna. - Widzicie to co ja? Tam na wprost mnie, a za waszymi plecami. Czy to ? - kropka po słowie dziewczyna, a słowo widzicie z dużej litery. Również przed znakami interpunkcyjnymi (np. kropką, pytajnikiem, wykrzyknikiem) nie stawia się spacji, tylko po nich bądź wcale.
*Oryginalność 7/7
Jak dla mnie blog jest bardzo oryginalny. Owszem jest mnóstwo opowiadań z One Direction, ale sądzę, że to nie jest podobne do żadnego z nich. Autor nie ściąga z książek, a przynajmniej nie z tych, które bym znała. Jedyne podobieństwo to podobieństwo do serialu, który oglądałam w dzieciństwie, ale jest nie wielkie, więc daje całe 7 punktów! 

POPRAWNOŚĆ ( 31/50 )
*Ortografia ( 15/15 )
Błędów ortograficznych nie znalazłam :) 
*Interpunkcja ( 5/10 )
Błędów interpunkcyjnych jest sporo. Jeżeli w zdaniu są dwa orzeczenia – stawiamy przecinek. Nie będę ich wszystkich wypisywać. Poczytaj sobie o interpunkcji przed dodaniem następnego rozdziału. 
*inne błędy ( 11/15 )
Ja po czworakach doszłam do leżącego Zayn'a = Ja na czworakach doszłam do leżącego Zayna - bez apostrofa
Harry'm = Harrym – tak samo z innymi imionami. Poczytaj o odmianie angielskich imion - bez apostrofa.
Po prawej długa, ciągnący się w nieskończoność równie rozgrzany złocisty piasek. = Szczerze, to nie wiem jak to poprawić. Może: Po prawej długa, ciągnąca się w nieskończoność, równie rozgrzana złocista plaża.
Ratuję Ciebie = Ratuję Cię – dłuższe formy zaimków piszemy tylko na początku zdania.
To samo mogłabym Ciebie zapytać = O to samo mogłabym Cię zapytać.
Wczoraj w nocy spędziłam dużo czasu z takim jednym fajnym chłopakiem = (...) fantastycznym chłopakiem – poszukaj innych przymiotników
Choć zdarzało my się nękać mnie pytaniem = Choć zdarzało mu się nękać mnie pytaniem.
Wszyscy byli popłakani ze śmiechu = Wszyscy popłakali się ze śmiechu

DODATKI 12/15
Blog zawiera pięć dodatkowych zakładek oraz archiwum. Niekoniecznie podoba mi się zakładka „Bohaterowie”, bo po zaglądnięciu dalej nie wiem, jaki charakter będzie miało opowiadanie. Czy to będzie paczka niegrzecznych chłopców i wyidealizowana dziewczynka z przyjaciółką, lubiącą zaszaleć, czy będzie zupełnie odwrotnie. Dowiaduję się tego z następnej zakładki – „Trailer”. Sadzę, że jest to odpowiednik streszczenia fabuły bloga, więc świetnie, że jest. „Pytania” – szczerze, to nie wiem czy ta zakładka jest potrzebna. „Polecane blogi” – zakładka, w której znajduje się odnośnik od ISu. Są tam też linki do innych spisów, ale tez i innych opowiadań, a do tego są rozrzucone bez ładu i składu, niepoukładane. Dobrze że jest archiwum i informacja o wulgaryzmach, scenach brutalnych oraz erotycznych. Nie każdy chce czytać takie opowiadanie, więc za to jest plus.

PUNKTY OD OCENIAJĄCEGO 2/5
Opowiadanie podoba mi się, ale nie jestem pewna czy na tyle, bym czytała je dalej. Przed dodaniem następnego rozdziału polecam poczytać o interpunkcji. Jeżeli nie umiesz robić szablonów, to zamów go gdzieś, chociażby na ISie, gdyż przez jego brak z pewnością tracisz chociażby część potencjalnych czytelników.

PUNKTY W SUMIE ( 133/209 ) 
OCENA: 63% czyli DOSTATECZNY 

2 komentarze:

  1. Bardzo dziękuję za ocenę mojego bloga. :) Co do wątków w fabule, mogę się zgodzić, lecz jakoś nie przypadają mi do gustu opowiadania z tyloma wątkami jak w telenoweli brazylijskiej. Moja opowiadanie dopiero się zaczyna, a pobyt na statku to jego wstęp, więc jakoś sądziłam, że nie ma co rozbudowywać akcji we wstępie. Bardzo cieszę się z ortografii :D Jestem strasznie z siebie zadowolona, ponieważ już od nie krótkiego czasu mieszkam za granicą i jak to niektórzy mówią "dobrze, że jeszcze mówię po Polsku" :D Nad interpunkcją na pewno popracuję i nad budową zdań, którą mam już coraz gorszą :/ Uważam, że książki po okładce nie należy oceniać z góry, ale w ówczesnym świecie większość ludzi to właśnie okładka niestety zachęca do kupna, pomimo że treść zawarta w środku jest często nędzna ;) Ale oczywiście pomyślę nad zamówieniem jakiegoś szablonu by zachęcić więcej ludzi ;) Masz rację zakładka "Pytania" zupełnie nie jest potrzebna, już od pewnego czasu zastanawiałam się nad jej usunięciem. Zakładkę o bohaterach zostawię, ponieważ w samym zwiastunie nie można niestety dowiedzieć się jak każdy z bohaterów wygląda i w opowiadaniu nie zawsze zdołam dodać odpowiedni gif/zdjęcie, które będzie ich pokazywać w danej chwili, którą przedstawiłam w treści. W każdym razie strasznie dziękuję za szczere ocenienie mojego, bardzo mi na tym zależało :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwsze, co widziałam patrząc na bloga to brak profesjonalnego szablonu. - Przecinek przed „patrząc”.
    Jest to duży minus, bo ani nazwa, ani adres opowiadania nie podpowiedziały mi, kto jest bohaterem, a właśnie w nagłówku zwykle umieszcza się zdjęcia postaci. - Bezludna wyspa to ciekawy pomysł i jak dla mnie bardzo oryginalny, bo nie czytałam jeszcze opowiadania o takiej tematyce. - Przecinek przed „jak” i „bardzo”.
    Jak wspominałam brak nagłówka to naprawdę duża wada wyglądu(…) - Przecinek przed „brak”. Co Wy wszyscy macie do tych nagłówków? Może autorce się po prostu podoba bez niego? Nie rozumiem, dlaczego miałoby to być dużym minusem. Nie podoba Ci się wygląd np. ellie-z-tanglewood.blogspot.com? Tam nagłówka nie ma.
    Nie wiem czy do grafiki bloga mogę zaliczyć tytułowy napis, bo jedynie on wskazuje w jakimś stopniu na tematykę opowiadania. - Przecinek przed „czy”.
    W końcu jakie gwiazdy popłynęły by na rejs zwykłym statkiem z innymi ludźmi? - Popłynęłyby. Wiedza z podstawówki.
    Polubiłam ich płynąc z historią. - Przecinek przed „płynąc”.
    Napisanie tego opowiadania było niezłym pomysłem, bo pomijając brak wielowątkowości utwór jest interesujący. - Przecinek przed „jest”.
    -Ej - zwróciła naszą uwagę obca dziewczyna. - Widzicie to co ja? Tam na wprost mnie, a za waszymi plecami. Czy to ? - kropka po słowie dziewczyna, a słowo widzicie z dużej litery. Również przed znakami interpunkcyjnymi (np. kropką, pytajnikiem, wykrzyknikiem) nie stawia się spacji, tylko po nich bądź wcale. - Nope. Pasowałoby zapytać autorki, czy zdanie miało brzmieć „Ej, widzicie to, co ja?” czy miały być to dwa zdania „Ej. Widzicie to, co ja?”.
    Owszem jest mnóstwo opowiadań z One Direction, ale sądzę, że to nie jest podobne do żadnego z nich. - A nie o?
    Jedyne podobieństwo to podobieństwo do serialu, który oglądałam w dzieciństwie, ale jest nie wielkie, więc daje całe 7 punktów! - Niewielkie. Kolejna wiedza z podstawówki.
    Błędów interpunkcyjnych jest sporo. Jeżeli w zdaniu są dwa orzeczenia – stawiamy przecinek. - Czyli to wiesz. Dlaczego więc rzadko się do tego stosujesz?
    Ratuję Ciebie = Ratuję Cię – dłuższe formy zaimków piszemy tylko na początku zdania. - Nie tylko. A dlaczego nie poprawiłaś to na małą literę? Jak ja nienawidzę, jak ktoś coś poprawia z błędem.
    Opowiadanie podoba mi się, ale nie jestem pewna czy na tyle, bym czytała je dalej. - Przecinek przed „czy”.

    OdpowiedzUsuń

Poprzednie Notki